قصد دارم در این مقاله با هم بررسی کنیم که چطور میشود ما هم تاثیرگذارترین پیامک تبلیغاتی را برای کسب و کارمان بنویسیم. از همین حالا هم به شما قول میدهم که برای اینکار لازم نیست آنتوان چخوف بشوید! و فقط با رعایت چند نکته میتوانید استاد پیامکهای تبلیغاتی بشوید. خب استادان گرامی …برویم که شروع کنیم!
مواد لازم: چاشنی خلاقیت به مقدار زیاد
“خلاقیت” من عاشق این کلمه هستم! و عمیقا آدمهای خلاق را میستایم. بگذارید دلیل این حرفم را با یک خاطره برایتان توضیح بدهم. دوران مدرسه در شهرمان چندتایی کافه وجود داشت همگی مثل هم، با منوی تکراری و قهوهها و آب هویج بستنیهای همیشگی. سالها شرایط همین بود تا اینکه یک کافه به اسم “بنتیش” وارد شد. از همان روز اول متفاوت عمل کرد و همه را با یک پیامک جالب به افتتاحیه دعوت کرد. از چیدمان تا صبحانههای متفاوت گرم و سرد، و حتی تابلوی ورودی کافه اش خاص و تاثیرگذار بود… و همانطور که حدس میزنید بعد از مدتی به حدی از رقبا جلو افتاد که وقتی با بچهها میگفتیم بریم کافه، همه میدانستیم که منظورمان این است که برویم بنتیش!
اصول نوشتن نمونه متن پیامک تبلیغاتی تاثیرگذار
نمیخواهم با آوردن هزاران اصل و نکته گیجتان کنم تا چیزهایی که بلدید هم یادتان برود! برای همین کل اصول نوشتن متن پیامک تبلیغاتی تاثیرگذار را در 2 دسته قرار دادم و برای هر دسته توضیحاتی خلاصهوار برایتان آوردم.
- اصول نگارشی پیامک
- اصول محتوای پیامک
فرمول شماره 1 متن پیامک تبلیغاتی تاثیرگذار: اصول نگارشی
شاید باید بگویم متاسفانه، اما میگویم خوشبختانه متن پیامک شما محدودیت کاراکتر دارد. خوبی این محدودیت 70 کلمهای این است که شما را مجبور میکند در کمترین کلمات موثرترین باشید.( امکان ارسال متن طولانی تر با 140 کلمه وجود دارد اما اینکار توصیه نمیشود. و از طرفی برخی گوشی ها پیامک 2تایی را به درستی نمایش نمیدهند.) خلاصه اینکه مخاطبان در بین این حجم از پیامها و نوتیفیکیشنها و … هیچوقت طوماری از صحبتهای شما را نمیخوانند و در واقع باید بتوانید در همان 70 کلمه مخاطب را هیپنوتیزم کنید!
- کلمات هدف خود را برجسته کنید. برای این کار میتوانید از کاراکترهایی مثل ” * { استفاده کنید.
- از کلمات پیچیده و تخصصی استفاده نکنید! تا مخاطب معنی آن را بفهمد از مرحله تصمیم گیری برای انتخاب شما گذشته!
- گاهی برای جذابیت بصری به جای “و” میتوانید از علامت “+” استفاده کنید. استفاده از علامتهای ؟ و ! هم در جای خود خوب است.
- نیازی نیست مانند نامه اداری پیامک را با سلام و عرض ادب و … آغاز کنید! به یاد داشته باشید کلمات اول برای خواندن پیام شما بسیار تعیین کننده هستند، و باید همان اول کار وارد اصل مطلب شوید.
- سعی کنید جملات خود را کوتاه کنید. بهتر است هر سطر حدود 4 کلمه باشد.
فرمول شماره 2 متن پیامک تبلیغاتی تاثیرگذار: اصول محتوایی
شاید پیامک با محتوای جذاب، بدون اصول نگارشی هم تاثیر خودش را بگذارد. اما پیامک با نگارش درست بدون محتوای جذاب هیچ است! (چه پیچیده شد!) خلاصه که اصل کاری همین محتوا است. برای نوشتن محتوایی که با چند کلمه مخاطب را ناک اوت کند (دور از جان شما مخاطبان!) نکات زیر را حتما رعایت کنید:
- شروع جذاب شروع جذاب و شروع جذاب! میتوانم بگویم مهمترین کاری که باید انجام دهید همین است! پیامکتان را جذاب شروع کنید تا مطمئن شوید مخاطب آن را تا آخر میخواند و در ذهنش باقی میماند.
- ضرورت ایجاد کنید و بازه زمانی ذکر کنید. این حس را در مخاطب القا کنید که اگر همین الان نجنبد فرصت شگفتانگیزی که به او دادهاید تمام میشود، و سرش بیکلاه می ماند! آدمها چیزهایی که فرصت دارد را به بعدها موکول میکنند و فراموش میشود!
- در متن راهی برای تعامل مخاطب قرار بدهید. یک خواسته مشخص از مخاطب داشته باشید تا بازدهی پیامک خود را افزایش دهید. برای مثال، از مشتری بخواهید برای گرفتن تخفیف، پیامک مذکور را به فروشندگان شما نشان دهد. یا او را به تماس تلفنی، ارسال عدد خاص و یا بازدید از یک سایت دعوت کنید.
- با مشتریان خود صمیمی باشید. صمیمیت یکی از ارزانترین و موثرترین راهها برای ایجاد ارتباط مثبت با مخاطبان شماست. مثلا میتوانید نام مشتری را هنگام ثبتنام دریافت کنید و در پیامک او را مورد خطاب قرار بدهید.
- مطمئن بشوید پیامک شما برای مشتری مفید است. در غیر اینصورت ارسال یک پیامک بیفایده که به درد مخاطب نمیخورد به جای تاثیر مثبت، حس منفی ایجاد میکند.