همه چیز درباره ی پنل پیامکی رایگان

بعضی‌ها (حتی گاهی خود من) دنبال خدمات رایگان هستند، اصلاً برق کلمۀ رایگان جوری چشمشان را می‌زند که یادشان می‌رود سایر ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصول را هم چک کنند و با نمونه‌های مشابه بازار، یک مقایسه‌ای داشته باشند.

شاید برخلاف آن چیزی که تصور می‌کنند، نه تنها قرار نیست محصول رایگانی نصیب‌شان شود؛ بلکه احتمالاً در آینده هزینه خیلی بیشتری هم به گردنشان می‌افتد!

مثلاً همین پنل پیامکی را در نظر بگیرید؛ اگر این کلمه را در گوگل سرچ کنید، احتمالا یک سری از شرکت‌ها به شما وعده پنل پیامکی رایگان می‌دهند. در این مطلب قرار است که بررسی کنم این وعده تا چه حد درست است و آیا می‌توانیم بدون عوارض جانبی، پنل رایگان بخریم یا نه؟

هیچ رایگانی بی‌دلیل نیست!

پنل پیامکی رایگاناگر شما صاحب کسب‌وکاری باشید، کاملاً می‌‌توانید حدس بزنید که گرداندن هر کاری هزینه‌های جانبی خاص خودش را دارد؛ از حقوق کارکنان فروش و پشتیبانی بگیرید تا به‌روزرسانی‌هایی که باید به‌طور مداوم برای پاسخ‌دادن به نیاز مشتری انجام ‌شود.

در مورد کسب‌وکاری مثل ارائه پنل پیامکی هم ماجرا همین است. از آنجایی که این بیزینس بر پایه ارائه خدمات شکل گرفته، پس نیروی انسانی عظیمی را برای پشتیبانی نیاز دارد تا در هر لحظه‌ای که پیامک ارسال نمی‌شود یا مشکل دیگری پیش می‌آید، پاسخگوی مشتری باشند.

به‌غیر‌از بحث پشتیبانی، خود سرور هم هزینۀ زیادی را روی دست شرکت‌ها می‌گذارد. با گذشت زمان که تعداد کاربران پنل پیامکی اضافه می‌شود، سرور هم روز‌به‌روز کندتر می‌شود و ممکن است که ارسال پیام با مشکل و اختلال مواجه شود؛ پس صاحبان شرکت‌ها باید هزینه‌ای را هم به‌طور مرتب برای ارتقای سرور در نظر بگیرند.

با تمام این اوصاف آیا برای شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند پنل پیامکی رایگان ارائه می‌کنند، می‌صرفد که در شرایط اقتصادی نه چندان خوشایند امروز، به همین روال ادامه بدهند؟
بهتر است بدانید که بعضی از این شرکت‌ها صرفاً دنبال سود کوتاه‌مدت هستند و بعد از چند ماهی به سراغ کسب‌وکار دیگری می‌روند. در این صورت اگر به آنها اعتماد کرده باشید، متاسفانه در نهایت شما می‌مانید و پنل پیامکی‌تان.

دستۀ دوم اما شرکت‌هایی هستند که هزینه‌هایشان را عملاً از جیب شما تامین می‌کنند، منتها نه از طریق فروش پنل، بلکه با شگردها و ترفندهای دیگری که خدمتتان عرض می‌کنم.

برای اینکه همان اول و شروع کار در دام آنها نیفتید؛ من در ادامه چند مورد را که معمولاً شرکت‌ها از آن طریق هزینه‌هایشان را جبران می‌کنند، می‌آورم تا شما هنگام بستن قرارداد، آن‌ها را در نظر داشته باشید و با چشم باز بهترین پنل پیامکی را انتخاب کنید.

تعرفه بالای پیامک!

یکی از راه‌های جبران مافات همین اضافه‌کردن تعرفه پیامک است. شرکت‌های مختلف با ترفند پنل رایگان، مخاطب را وسوسه می‌کنند تا از آن‌ها خرید کند، ولی بعد از خرید؛ کاربر تازه متوجه می‌شود که قیمت ارسال هر اس‌ام‌اس با شرکت‌های مشابه فرق دارد و در بعضی موارد تا حدود خیلی زیادی هم بالاتر است. پس حتماً قبل از خرید لیست تعرفه پیامک را در سایت‌شان چک کنید و حتماً، حتماً با شرکت‌های رقیب مقایسه کنید.

خلأیی به نام پشتیبانی!

فرض کنید یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کردید که بخشی از آن به ارسال پیامک وابسته است. بعد از کلی تبلیغات مختلف در شبکه‌های اجتماعی و گاهی هزینه چند میلیارد تومانی؛ دقیقاً در روزی که باید از پنل پیامکی‌تان استفاده کنید، به مشکل برمی‌خورید و پیامکی ارسال یا دریافت نمی‌شود که نمی‌شود. آن‌وقت است که برای حل مشکل پیش‌آمده با پشتیبانی تماس می‌گیرید؛ اما اگر کسی جوابگو نباشد چطور؟ چطور می‌خواهید این ضرر و زیان را جبران کنید؟

چوب حراج به شماره شما!

در هنگام معامله با این دسته از شرکت‌ها باید این را هم در نظر بگیرید که ممکن است اطلاعات شما یا مشتریانتان به‌عنوان بانک شماره مشاغل یا …  فروخته شود و در آینده مزاحمت‌های احتمالی زیادی گریبان شما یا مشتری‌هایتان را بگیرد. پس در هنگام خرید پنل‌های پیامکی حتماً از قانونی بودن شرکت مطمئن شوید تا در هنگام بروز همچین سوءاستفاده‌هایی بتوانید به‌طور قانونی شکایت و پیگیری کنید.فروش اطلاعات مشتری

دریغ از یک خط اختصاصی!

معمولاً شرکت‌هایی که پنل‌های اس ام اس رایگان دارند، خطوط اختصاصی را به‌طور رایگان در اختیار شما نمی‌گذارند؛ در نتیجه شما باید با صرف هزینۀ جداگانه‌ای آن‌ را خریداری کنید تا بتوانید امکان دریافت پیامک را داشته باشید و از ماژول‌هایی مثل برگزاری مسابقۀ پیامکی استفاده کنید. پس حتماً قبل از شروع بازاریابی پیامکی خودتان این مورد را هم بررسی کنید.

ماژول‌های نصفه و نیمه!

شرکت‌هایی که پنل پیامک رایگان دارند، معمولاً از سر و ته ماژول‌هایی که روی سامانۀ پیامکی‌شان فعال است می‌زنند تا بتوانند به مرور زمان و به بهانه ارتقای پنل پیامکی از شما پول بگیرند. مثلاً ممکن است ماژول پیامک منطقه‌ای را که روی تمام پنل‌ها  فعال است، روی پنل شما غیرفعال کنند؛ در این صورت زمانی که شما بر حسب نیازتان بخواهید از این ماژول استفاده کنید، به شما می‌گویند که باید هزینه جداگانه‌ای را برای خریداری آن پرداخت کنید.

امکانات فروشی!

علاوه‌بر ماژول ممکن است بعضی از امکانات رایگان پنل‌های پیامکی را هم با عنوان‌های مختلفی به شما بفروشند. مثلاً کد crm.

تنظیم کد crm در ماژول ارسال پیامک خودکار، کاملاً به‌صورت رایگان آن هم توسط خودتان انجام می‌شود. بعضی از شرکت‌ها با ترفند رایگان بودن پنل، مشتری را جذب می‌کنند و در نهایت کدهای crm را برای تعریف کارت ویزیت پیامکی یا مصارف دیگر به آن‌ها می‌فروشند.

گزارش‌های الکی!

گزارشات الکینمی‌دانم که می‌دانید یا نه، اما پنل‌های پیامکی این قابلیت را دارند که بعد از هر ارسال، گزارشی را از پیامک‌های دریافتی و پیامک‌های لیست سیاه به شما ارائه کنند. مثلاً فرض کنید که به 20000 نفر از مشتریان‌تان پیامک می‌فرستید، اما متن ارسالی شما فقط به دست 12000 نفر از آن‌ها می‌رسد و 8000تای باقیمانده جز لیست سیاه مخابرات هستند. هزینه ارسال به لیست سیاه یا بلک لیست باید به حساب مشتری برگردانده شود، پس در اینجا شما باید مبلغ 8000تای باقیمانده را تمام و کمال دریافت کنید.

شرکت‌های مختلف با پنل اس‌ ام اس رایگان برای اینکه هزینه‌هایشان را به شکلی جبران کنند، در این مرحله به شما گزارش غلط می‌دهند، به این صورت که مثلاً ارسالی لیست سیاه را 6000 مورد به جای 8000تا اعلام می‌کنند تا بخشی از هزینه بازگشتی را خودشان بردارند.

حالا با تمام این تفاسیر، پنل اس ام اس رایگان بگیریم یا نه؟

تا اینجای مطلب متوجه شدیم که این پنل‌ها خیلی هم رایگان نیستند! در واقع شرکت‌ها، هزینۀ خودشان را به روش‌های مختلفی که در بالا برایتان توضیح دادم، از جیب مشتری جبران می‌کنند.

نکنه دیگری که بهتر است بدانید این است که خدمات‌دهی در پنل‌های رایگان معمولاً درست انجام نمی‌شود، به‌خصوص وقتی به بحث پشتیبانی می‌رسد؛ حتی گاهی ممکن است که در میانۀ راه مشکلی پیش بیاید و ارتباط خودشان را با مشتری قطع کنند.

خلاصه اینکه استفاده از پنل اس ام اس رایگان برای استفاده بلند‌مدت چندان به‌صرفه و جوابگو نیست. اما اگر جز کسانی هستید که تنها می‌خواهید یکی دوبار ارسال انبوه داشته باشید و به دنبال پشتیبانی قوی نیستید؛ می‌توانید از پنل اس ام اس رایگان برای راه افتادن کارتان استفاده کنید.