راهکار های تبلیغات برای فروشندگان بزرگ و کوچک

در این مطلب قرار است سه راهکار کلی برای بازاریابی و تبلیغات فروشگاه‌ها و مغازه‌های خرده‌فروشی خدمتتان معرفی کنم؛ بعد باهم جزئیات و جوانب مختلف هر کدام از این راهکارهای تبلیغاتی را بررسی می‌کنیم؛ پس پیش به سوی راهکار اول!

راهکار اول: صفحۀ اینستاگرام بسازید

اولین قدم برای معرفی کسب‌وکارتان به مخاطبان هدف، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام است. یک صفحۀ کاری در اینستاگرام برای سوپرمارکتتان ایجاد کنید و اطلاعاتی مانند آدرس و شماره تلفن مغازه در قسمت بیوی پیج بنویسید.

حالا شاید بپرسید که فایدۀ صفحۀ اینستاگرام برای مغازه و فروشگاه‌ها چیست؟

مزایای اینستاگرام برای بازاریابی فروشگاه و مغازه

اینستاگرام همواره در حال توسعه و به‌روزرسانی است و استفاده از قابلیت‌های فوق‌العادۀ آن می‌تواند بسیار موثر و نتیجه‌بخش باشد. برای معرفی صفحۀ اینستاگرامتان به مشتری‌ها می‌توانید از بازاریابی پیامکی استفاده کنید که در قسمت‌های بعد مفصل توضیح می‌دهم. تعدادی از فایده‌های اینستاگرام برای کسب‌وکارهای فروشگاهی عبارتند از:

معرفی محصولات جدید

بسیاری از مشتری‌ها دوست دارند بدانند که آیا محصول جدیدی به فروشگاهتان اضافه شده؟ و یا اینکه محصولی را که مدت‌ها منتظرش بودند، آورده‌اید؟

خب داشتن یک پیج بیزینسی در اینستاگرام تا حد زیادی می‌تواند مشتریان را در جریان این اطلاعات قرار بدهد.معرفی محصولات

معرفی محصولات تخفیف‌دار

یکی از ترفندهایی که همیشه جواب می‌دهد و تعداد زیادی مشتری را به مغازه یا فروشگاهتان جذب می‌کند اعمال تخفیف روی برخی اجناس است. با قراردادن تخفیف‌های هر چند وقت یک‌بار برای کالاهای مختلف و اطلاع‌رسانی آن‌ها از طریق صفحۀ اینستاگرام، شانس این را دارید که دنبال‌کننده‌ها را به پیجتان وفادار نگه دارید تا هر از گاهی به بهانۀ تخفیف وارد پیج شما شوند.

البته درست است که تخفیف باعث جذب مشتری بیشتر و در نهایت افزایش فروش می‌شود، اما بیش از اندازه از این ترفند استفاده نکنید؛ چرا؟ چون این کار باعث اعتیاد برخی مشتریان به تخفیف می‌شود و قیمت‌های بدون تخفیف را بالا تلقی کرده و از خرید منصرف می‌شوند.

اطلاع‌رسانی

تعداد بسیار زیادی از مردم از اینستاگرام استفاده می‌کنند و حتی اخبار و اطلاعاتی را که نیاز دارند از همین شبکه اجتماعی پیدا می‌کنند. پس اطلاع‌رسانی درباره مسائل مختلف مانند افتتاح یک شعبه جدید از طریق اینستاگرام بازخورد خوبی خواهد داشت.

برگزاری مسابقه

مسابقۀ اینستاگرامی ترفندی است که باعث می‌شود تعداد دنبال‌کننده یا همان فالوورهای پیجتان افزایش پیدا کند. بسیاری از پیج‌ها مسابقه‌هایی برگزار می‌کنند که باید در آن چند نفر از دوستانتان را در کامنت منشن کنید و از آن‌ها بخواهید صفحۀ مورد نظر را فالو کنند. این مسابقه باعث افزایش دنبال کننده‌های شما و بیشتر دیده‌شدن می‌شود، هر چند که این ایده خیلی تکراری به حساب می‌آید! در طراحی مسابقه‌های اینستاگرامی سعی کنید خلاقیت به خرج دهید و جوایز خوبی برای شرکت‌کنندگان در نظر بگیرید. در ضمن یادتان نرود که افزایش دنبال‌کننده به افزایش فروش و برندسازی هم کمک می‌کند.مسابقه اینستاگرامی

گرفتن سفارش آنلاین

یکی دیگر از فایده‌های اینستاگرام این است که اگر به‌خوبی اعتماد مخاطبانتان را جلب کرده باشید، می‌توانید به‌صورت تلفنی و آنلاین هم سفارش بگیرید و محصول را برایشان ارسال کنید. در این روش هم می‌توانید هزینه را درب منزل دریافت کنید و هم این‌که از آن‌ها بخواهید مبلغ را برایتان کارت به کارت کنند.

یک نکتۀ مهم: تعامل با مشتریان و مخاطبان صفحۀ اینستاگرامتان را هرگز از قلم نیندازید.

راهکار دوم: از سامانه پیامکی استفاده کنید

و اما می‌رسیم به یک شیوۀ پربازده و سریع بازاریابی، یعنی بازاریابی پیامکی! ارسال پیامک تبلیغاتی با استفاده از سامانه‌های ارسال پیام کوتاه بهترین راه اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید مغازه و اعلام جشنواره‌های تخفیفی است. پتانسیل بازاریابی پیامکی آنقدر زیاد است که در همین‌جا تمام نمی‌شود.

برنامۀ بازاریابی پیامکی برای فروشگاه، هایپرمارکت و مغازه‌ها

برای اینکه با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بازاریابی پیامکی بهتر آشنا شوید یک برنامۀ پنج مرحله‌ای را برایتان آماده کرده‌ام. البته این برنامه صرفاً یک پیشنهاد است و هر بخشی را که بخواهید بنا به تجربه و انتظارات خودتان می‌توانید تغییر دهید.

مرحلۀ اول: معرفی فروشگاه به مردم همان منطقه از طریق ارسال پیامک انبوه

بازاریابی-پیامکییکی از امکانات خوب سامانه ارسال پیام کوتاه ایمن پیام  این است که شماره‌های آن به صورت هدفمند، بر اساس پیش شماره‌ها، مناطق، سن، شغل و اصناف مختلف طبقه‌بندی شده‌اند. با استفاده از این امکان  می‌توانید به ساکنان مناطقی که نزدیک فروشگاه یا مغازۀ شما هستند پیام کوتاه ارسال کنید و خودتان را معرفی کنید. این کار دو مزیت دارد:

1) مشتری‌های جدید پیدا می‌کنید.

2) معروف می‌شوید و یا به اصلاح برندسازی می‌کنید.

مرحلۀ دوم: گسترش خبرنامۀ پیامکی

احتمالاً خود شما هم که همین الان دارید این مطلب را می‌خوانید، عضو یک یا شاید هم چندتا خبرنامۀ پیامکی هستید. اما خبرنامه پیامکی چیست؟ خبرنامۀ پیامکی همان اخبار و اطلاعاتی است که با کسب اجازه و طی فواصل زمانی مختلفی، برای کابر فرستاده می‌شود. اکثر این پیامک‌ها حاوی کد تخفیفند و برخی دیگر شامل اطلاعاتی مانند دعوت برای شرکت در نظرسنجی هستند.

حالا شاید بپرسید که چگونه از خبرنامۀ پیامکی برای بازاریابی فروشگاه یا مغازه استفاده کنم؟ ببینید، قبل از هر چیزی شما باید افراد را به عضویت در خبرنامۀ پیامکی فروشگاهتان تشویق کنید. برای اینکار می‌توانید در انتهای فاکتور خریدی که به مشتری می‌دهید همچین عبارتی را اضافه کنید:

” برای اطلاع از تخفیف‌های فروشگاه و شرکت در قرعه‌کشی عدد 1 را به شماره 300002 ارسال کنید.”

علاوه‌براین می‌توانید از مشتری‌هایی که به مغازه مراجعه کرده‌اند درخواست کنید تا شماره تلفنشان را برای اطلاع‌رسانی بیشتر و مطلع شدن از فروش ویژه در اختیار شما بگذارند.

از طرف دیگر، نقش اینستاگرام در جذب مخاطبان و تشویق آن‌ها برای عضویت در خبرنامه پیامکی را هم نباید دست کم بگیریم.

یک پیشنهاد جذاب: برای اینکه بتوانید لیست اعضای خبرنامۀ پیامکی‌تان را هرروز بلندتر و بلندتر کنید، مقالۀ « چگونه خبرنامۀ پیامکی خود را گسترش دهیم؟» را بخوانید. می‌دانید که، هر چه اعضای خبرنامۀ پیامکی شما بیشتر باشد، شانس دیده شدن و فروشتان بیشتر خواهد شد.

مرحلۀ سوم: بررسی و آنالیز

آنالیز-پیامکبعد از اینکه با استفاده از سامانه پیام کوتاه خبرنامه پیامکی‌تان را گسترش دادید و مخاطبان را به استفاده از کد تخفیف و خرید از فروشگاه هدایت کردید، نوبت آن است که روند بازاریابی پیامکی خودتان را مورد ارزیابی قرار بدهید. اگر یک سامانه پیامکی حرفه‌ای انتخاب کرده باشید می‌توانید تعداد پیام‌های ارسال شده، پیام‌های ارسال نشده، تعداد اعضای خبرنامه و … را مشخص کنید.

مرحلۀ چهارم: مشتری‌ها را دسته‌بندی کنید

دسته-بندی-مشتریانبعد از آنالیز کردن میزان اثرگذاری بازاریابی پیامکی، نوبتِ دسته‌بندی مخاطبان بر اساس ویژگی‌های مختلف می‌رسد. یکی از امکانات بسیارخوب و کاربردی سامانه ارسال پیام کوتاه ملی‌پیامک، دفترچه تلفن آن است. با استفاده از دفترچه تلفن می‌توانید شماره مشتریانی که به مغازه مراجعه کرده‌اند یا مشتریانی که از راه‌های مختلف با شما در ارتباطند در گروه‌های مختلف مانند پردرآمدها، خانم‌ها، آقایان، خانواده‌های دارای فرزند زیر 2 سال و … دسته‌بندی کنید.

شاید فکر کنید این دسته‌‌بندی کردن کار سخت و وقت‌گیری است و به درد شما نمی‌خورد؛ اگر این‌طور فکر می‌کنید باید بگویم که سخت در اشتباهید. چرا؟ چون داشتن یک دسته‌بندی مشخص در آینده کمک بسیاری به صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌هایتان می‌کند و با آن می‌توانید مخاطبانتان را بهتر آنالیز کنید.

با دسته‌بندی درست مشتری‌ها می‌توانید اس ام اس های تبلیغاتی را به‌صورت بهینه ارسال کنید. در واقع شما با این کار به هر گروه، پیامکی را که به آن نیاز دارند ارسال می‌کنید و از هدر رفتن هزینه‌های تبلیغاتی خودتان هم جلوگیری می‌کنید.

مرحلۀ پنجم: نظرسنجی از مشتریان

نظرسنجی-از-مشتریانیکی از بهترین راه‌ها برای این‌که ببینیم تا چه حد در بازاریابی موفق بودیم پرسیدن نظر مشتریان است.برای دانستن نظر مشتریان و گرفتن فیدبک از آن‌ها می‌توانید یک نظرسنجی پیامکی برگزار کنید و از مشتری‌هایتان بخواهید در آن شرکت کنند. نظرسنجی پیامکی شما می‌تواند به این شکل باشد:

“آیلار عزیز، سلام

آیا از تنوع محصولات فروشگاه هایپر20 رضایت دارید؟ لطفاً از بین 1 تا 10 میزان رضایتتان را ارسال کنید و چنانچه محصولی مد نظر شماست که در فروشگاه ما موجود نیست، نام آن را برایمان ارسال کنید.

با تشکر”

باز هم می‌گویم که فرقی ندارد صاحب یک سوپرمارکت کوچک باشید یا یک فروشگاه بزرگ، به هر حال این روش‌های تبلیغاتی تاثیر بسیاری روی افزایش فروش و سود شما می‌گذارد.

راهکار سوم: سایت داشته باشید

این راهکار تبلیغاتی بیشتر مناسب فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای است. اگر صاحب مغازه خرده‌فروشی و یا سوپرمارکت معمولی هستید، توصیه می‌کنم تمرکزتان روی صفحۀ اینستاگرامتان باشد.

اما اگر یک فروشگاه بزرگ دارید و به فکر توسعه و گسترش آن هستید سایت ساختن برای شما از واجبات است. تعدادی از مزایای سایت برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای عبارتند از:

  • قرار دادن آدرس شعب مختلف فروشگاه
  • امکان خرید آنلاین و تحویل گرفتن درب منزل
  • امکان تولید محتوا و جذب مخاطب هدفمند
  • استفاده از تبلیغات گوگل
  • اطلاع‌رسانی و ارائه کد تخفیف

جمع‌بندی پایانیراهکار تبلیغ فروشگاه

خب روش‌های مختلف تبلیغات مغازه و فروشگاه را کنار هم بررسی کردیم. تمام روش‌های گفته شده در جای خودشان باارزش هستند و تاثیرات مثبتی را روی کسب‌وکارتان می‌گذرانند؛ اما اگر وقت اداره پیج اینستاگرام یا تولید محتوا برای سایت را ندارید با صرف هزینه خیلی کم و گذاشتن زمان اندک، همین الان تبلیغات پیامکی‌تان را شروع کنید و شاهد افزایش فروشتان باشید. فقط کافیست تا از ترفندهای بالا که برایتان توضیح دادم استفاده کنید.