اهمیت بازار یابی پیامکی در رونق کسب و کار

همانطور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای تبلیغ وجود دارند و این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم با توجه نوع محصول، میزان بودجه و بازار هدف از کدام روش استفاده کنیم؛ اما ما امروز می‌خواهیم دربارۀ گزینه‌ای صحبت کنیم که برای اکثر کسب‌ وکارها قابل اجرا است و از طریق آن می‌توان با تعداد بسیار زیادی از مخاطبان بازار هدف ارتباط برقرار کرد این روش چیزی نیست جز: بازاریابی پیامکی!

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی (SMS MARKETING) یکی از کم‌هزینه‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های بازاریابی است. شما در این روش از طریق ارسال پیامک به مخاطبان خود آن‌ها را در جریان جشنواره‌ها، تخفیفات، اخبار، رویدادها و… قرار می‌دهید. اما هدف از این کار چیست؟

کسب و کار شما نیاز به فروش بیشتر دارد. برای این منظور باید:

  1. مشتریان فعلی را به برند خود وفادار نگه دارید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید آمارها نشان داده‌اند که 40% از درآمد ثابت ماهیانه شما توسط مشتریان وفادارتان تامین می‌شود.
  2. همواره مشتریان جدیدی برای خود بدست آورید. بدون جذب مشتریان جدید، شما هیچوقت نمی‌توانید کسب‌و‌کار خودتان را گسترش دهید.

بازاریابی پیامکی یا اس‌ام‌اس مارکتینگ، راهکاری است که می‌تواند در هر دو مورد به شما کمک کند. با پیروی از اصول درست، پیامک می‌تواند به یکی از ساده‌ترین، موثرترین و البته، کم‌هزینه‌ترین روش‌های بازاریابی شما تبدیل شود.

کدام استراتژی بازاریابی پیامکی برای شما بهتر است؟

شما می‌توانید به دو روش به بازاریابی پیامکی بپردازید:

  • تبلیغات انبوه با پیامک

در این روش، شما پیامک تبلیغاتی را به بازار هدف خود ارسال می‌کنید، اما نمی‌توانید مطمئن باشید که دریافت‌کنندگان این پیامک، به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند هستند.

  • بازاریابی اجازه‌ای با پیامک

در این روش، شما پیامک خود را به کسانی ارسال می‌کنید که در خبرنامه پیامکی شما عضو شده باشند و با شور و اشتیاق منتظر دریافت پیامک‌های شما باشند.

حالا فکر می‌کنید کدام روش برای شما بهتر است؟ مطمئناً عالی‌ترین راهکار پیامکی برای یک کسب‌و‌کار ترکیب‌کردن دو روش تبلیغات انبوه و اشتراکی است. می‌پرسید منظور ما چیست؟ برای اینکه دقیقاً این موضوع را بفهمید، بگذارید ببینیم که شما چگونه می‌توانید اینکار را انجام دهید.

 

شما قصد دارید یک خبرنامه پیامکی داشته باشید تا همیشه با مشتریان وفادار خود در ارتباط باشید. اما وقتی که هنوز کسی عضو خبرنامه شما نیست (یا شاید حتی مشتری چندانی ندارید)، این کار چندان راحت نیست. بنابراین بد نیست که یک‌بار (فقط یک‌بار، چون نمی‌خواهید مزاحم مخاطبان شوید) به هر مخاطب پیامک بفرستید و از او برای اشتراک در خبرنامه خود، دعوت کنید، آن هم با ارائه یک پیشنهاد ارزشمند.

برای مثال، شما می‌توانید به مخاطبان خود بگویید که با ارسال عدد 1 می‌توانند یک تخفیف 20% دریافت کنند و به علاوه، در خبرنامه شما عضو شوند و پیشنهادهای بعدی شما را هم دریافت کنند.

اما استراتژی طولانی‌مدت شما باید روی خبرنامه پیامکی تمرکز داشته باشد. یعنی جمع‌آوری یک لیست از مشتریان وفاداری که محصولات و خدمات شما را دوست دارند و می‌خواهند در مورد پیشنهادها و رویدادهای مرتبط با شما بدانند. به این ترتیب، مطمئن هستید که با هزینه کمتر، بازدهی بیشتری از تبلیغات خودتان می‌گیرید و البته، مزاحم کسی هم نمی‌شوید.

مراحل اصلی یک بازاریابی پیامکی موفق کدامند؟

مانند هر کار دیگری، بازاریابی پیامکی هم اصول و روش‌های خاص خود دارد. این نوع بازاریابی فقط در انتخاب یک متن و ارسال آن به عده‌ای از مردم خلاصه نمی‌شود. در بازاریابی پیامکی نکاتی وجود دارد که در عین سادگی، بسیار مهم و کلیدی هستند و رعایت آنها شما را به نتیجه مطلوب و دلخواهتان نزدیک‌تر می‌کند. اگر شما این نکات را به‌خوبی بشناسید و به‌کار بگیرید، دیگران نگران اتلاف هزینه و انرژی خود نخواهید بود. برای اینکه با این نکات آشنا شوید، بیایید مرحله به مرحله یک بازاریابی اصولی را با هم مرور کنیم.

مرحله اول: تعیین مخاطبان هدف

 

نخستین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است: پیامک‌های ما باید به دست چه کسانی برسند؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و تبلیغات شما به درد کدام گروه از مخاطبان می‌خورد؛ مثلاً اگر کسب‌و‌کار شما فروش لوازم آرایشی باشد کدام مخاطبان را باید هدف قرار دهید؟ واضح است که در این‌جا شما باید پیامک خود را برای گروهی از مخاطبان خانم ارسال کنید. حالا فرض کنید اگر این نکته را در نظر نگیرید چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی چنین نکته‌ای را در نظر نگیرید و پیامک خود را به گروه بزرگی از مردم که شناختی از آن‌ها ندارید ارسال کنید، تبلیغ شما به جای اشتباهی می‌رود. با این کار نه تنها هیچ سودی عاید شما نمی‌شود، بلکه هزینه‌های شما در جای اشتباهی هدر می‌روند. این در حالیست که شما می‌توانستید همان هزینه هدر رفته را در جای درستی صرف کنید و به نتیجه مطلوبی هم برسید.

مرحله دوم: اجازه بگیرید!

درست مثل بازاریابی ایمیلی، در بازاریابی پیامکی هم بهترین کار این است که قبل از ارسال پیامک به مشتری، از او اجازه بگیرید؛ برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید، می‌توانید هنگام ثبت‌نام گزینه‌ای برای دریافت اجازه قرار دهید و از مشتری بپرسید آیا تمایلی به دریافت آخرین تخفیف‌ها از طریق پیام کوتاه دارد یا نه. یا اگر از طریق پیام کوتاه می‌خواهید جذب مشتری کنید، بهتر است از مشتری سوال کنید که آیا تمایلی به دریافت پیامک‌های بعدی شما دارد یا خیر.

مرحله سوم: متن پیامک خود را جذاب بنویسید.

تا به‌حال به متن پیامک‌هایی که برایتان ارسال می‌شوند دقت کرده‌اید؟ بله، اکثر این پیامک‌ها خسته‌کننده و تکراری هستند و شما را به باز کردن پیامک و خواندن کامل آن ترغیب نمی‌کنند. اما در این بین پیامک‌هایی هم هستند که متفاوت و جذابند و شما را تا حرف آخر به دنبال خود می‌کشند. همیشه سعی کنید که جزو دستۀ دوم باشید. می‌پرسید چطور؟

  • متن را جذاب شروع کنید!
  • خودتان را جای مخاطب بگذارید و ببینید آیا این پیامک برایتان مفید است یا نه.
  • مختصر و مفید بنویسید. (کم گوی و گزیده گوی چون دُر!)
  • در مشتری حس ضرورت ایجاد کنید و مهلت زمانی برای انجام عمل قرار دهید.
  • فراخوان عمل (Call to Action) قرار دهید. (او را به بازدید از سایت، تماس یا خرید دعوت کنید.)
  • با مشتری مهربان و صمیمی باشید 🙂

مرحله چهارم: زمان مناسب ارسال پیامک تبلیغاتی را پیدا کنید.

اولاً: ارسال پیامک پی‌درپی و بدون برنامه‌ریزی نه تنها افزایش بازدید ندارد و شما را محبوب نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود مخاطبان، شما را به عنوان یک مزاحم بشناسند و برای اینکه از شر اس‌ام‌اس‌های وقت و بی‌وقت شما خلاص شوند، به‌دنبال راه حل مسدود‌کردن پیامک شما بگردند. پس: برای بازاریابی پیامکی خود برنامه‌ریزی منظم داشته باشید.

ثانیاً: ساعاتی در روز هستند که بیشترین تاثیرگذاری و بازدهی را دارند. یعنی اگر در این ساعات پیامک خود را ارسال کنید، فیدبک بهتری دریافت خواهید کرد. برای مثال بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی در شروع روز ساعات 9 صبح تا 1 بعدازظهر، و بهترین زمان در ساعات پایانی روز، بین ساعت 4 عصر تا 8 شب است. از طرف دیگر، زمان ارسال پیامک به نوع کسب‌و‌کارتان هم بستگی دارد. مثلاً اگر رستوران دارید، بهتر است نزدیک زمان ناهار یا شام، کدهای تخفیفتان را اس‌ام‌اس کنید. پس: ساعات مشخصی را برای ارسال پیامک تبلیغاتی خود در نظر بگیرید.

مرحله پنجم: سامانۀ پیامکی خود را انتخاب کنید.

اول ببینیم: سامانه پیام کوتاه چیست و چه کاری برای ما انجام می‌دهد؟

سامانه‌ پیامک کوتاه یک نرم‌افزار آنلاین است که دقیقاً برای رفع همین نیاز (ارسال پیامک انبوه) ساخته شده است. این سامانه به سیستم‌های مخابراتی متصل شده است و به شما اجازه مدیریت آسان پیام‌های کوتاه را می‌دهد. با ثبت‌نام در سامانه پیامکی، یک پنل اس ام اس به شما داده می‌شود که می‌توانید از طریق آن پیامک‌های تبلیغاتی خود را ارسال و از مشتریان‌تان پیامک دریافت کنید.

حالا ببینیم: ویژگی‌های یک سامانۀ پیامکی خوب چیست؟

  • ارسال پیامک در تمام مقیاس‌ها (مثل محله، شهر یا کل یک کشور)
  • دسته‌بندی اصولی بانک شماره تلفن‌ها (مثلاً دسته‌بندی بر اساس زن یا مرد بود، بر اساس شغل، بر اساس گروه سنی و …)
  • گزارش‌گیری از پیامک‌های ارسال شده (برای مثال چه تعداد از مشتریان شما پیامک تبلیغاتی شما را دریافت کردند و چه تعداد نه)
  • راحتی در استفاده کردن (رابط کاربری سامانه باید طوری باشد بخش‌های مختلف آن ساده و قابل مدیریت باشند)
  • پشتیانی خوب (یک پشتیبانی خوب باید همیشه در دسترش باشد و ضمن راهنمایی شما مشکلات به‌وجود آمده را به‌سرعت برطرف کند.)
  • داشتن ابزارهایی برای تحلیل عملکرد بازاریابی پیامکی (مانند ابزارهایی مثل منشی هوشمند، تحلیلگر و نظرسنجی)
  • پوشش‌دهی تمام اپراتورها (پنل شما باید قابلیت ارسال پیامک به هر چهار اپراتور کشور (همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا) را داشته باشد.)

مرحله ششم: آنالیز کردن بازاریابی پیامکی

بعد از ارسال پیامک (با در نظر گرفتن مراحل قبلی) نوبت به آنالیز و بررسی عملکردمان در طول یک مدت معین می‌رسد. نکاتی که در این مرحله باید به آن‌ها توجه کنیم عبارتند از:

  • چه تعداد از پیامک‌های ارسال شده، توسط مخاطبان دریافت شده‌اند؟

این مهم است که بدانیم، کدام یک از شماره‌های بانک پیامک ما از دسترس خارج شده‌اند (یا مسدود شده‌اند) و چه تعداد از پیامک‌های ما به دست مخاطبان رسیده‌اند. با این کار می‌توانیم در طولانی مدت از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری کنیم.

  • چه تعداد از کاربران به فراخوان ما پاسخ داده‌اند؟

مثلاً اگر ما فراخوان مشاهده محصول در سایت گذاشته باشیم، میتوانیم ببینیم که چه تعداد از کاربران آن را قبول کرده و وارد سایت شده‌اند.

  • نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کنید.

مثلاً زمانی که شما ده هزار پیامک ارسال کرده باشید و ۱۰۰ نفر در خبرنامه پیامکی شما عضو شده باشند، نرخ تبدیل شما می‌شود: 10 درصد.

  • هزینه‌ها را محاسبه کنید.

برای آن‌که ببینید تبلیغاتتان اثر گذار بوده یا نه، لازم است که میزان بازگشت سرمایه خود را محاسبه کنید. برای اینکار باید سود خود از مشتریان به دست آمده به‌ وسیله ارسال پیامک را ثبت کنید، سپس آن را تقسیم بر هزینه نهایی تبلیغ نمایید.

با انجام این بررسی می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید و همچنین مراحل بعدی استراتژی بازاریابی پیامکی خود را با نگاهی دقیق‌تر و جامع‌تر از قبل طراحی و پیاده کنید.

کلام آخر …

در این مطلب با بازاریابی پیامکی و روش درست و اصولی به‌کارگیری آن آشنا شدیم. حالا می‌توانیم بازاریابی پیامکی را به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود به‌کار بگیریم و با بررسی مدوام آن، تاثیری را که روی کسب‌وکارمان می‌ گذارد ارزیابی کنیم.