روش های دسته‌بندی اطلاعات مشتریان

برای دسته‌بندی مشتریان، 8 روش ساده وجود دارد که شما باید بر طبق نیاز خود از آنها استفاده کنید:

      1 – مشتریان قدیم، مشتریان همیشگی

مخاطبان پیامکی شما در واقع مشتریان بالقوۀ شما محسوب می‌شوند. زمانی که یکی از آنها خریدی از شما انجام داد، باید او را به لیست “مشتریان بالفعل” خود انتقال دهید. زیرا او اکنون ارزش بیشتری برای شما دارد و باید با این مشتری جدید، با لحن گرم‌تری پیامک بفرستید. تحقیقات بازار نشان می‌دهد هزینه نگه داشتن یک مشتری قدیمی بسیار کمتر از هزینه برای جذب یک مشتری جدید است.

      2 – علایق و سلایق

ممکن است شما محصولات متنوعی ارائه کنید. پس کاملاً منطقی است که با مشتریان خود در مورد آن دسته از محصولاتی صحبت کنید که از شما خریده‌اند و علاقه خود را به آنها نشان داده‌اند. مثلا اس ام اس حراج لوازم اسکی می‌تواند برای کسانی ارسال شود که به ورزش‌های زمستانی علاقه دارند و قبلا از شما وسایل کوهنوردی خریده‌اند. مشتریان خود را بر اساس علاقه آنها به ورزش‌های مختلف دسته‌بندی کنید. یا برای مشتریانی که از اینترنت همراه استفاده می‌کنند، پیشنهاد خرید مودم با تخفیف را ارسال کنید.

      3 – سطح مالی

مشتریان خود را بر اساس مبلغی که صرف خرید محصولات شما کرده‌اند، تقسیم کنید. به این ترتیب می‌توانید فقط در مورد محصولاتی با همان رنج قیمت به آنها پیامک بدهید. با این کار شانس فروش دوباره به آنها را افزایش دهید. زیرا آنها نشان داده‌اند که حاضرند تا این مقدار، به شما پول پرداخت کنند.

      4 – مشتریان ویژه

مشتریان بزرگ شما می‌بایست یک دستۀ مخصوص به خود داشته باشند تا شما بتوانید بیشترین توجه را نسبت به آنها داشته باشید. این یعنی پیشنهادهای ویژه و اختصاصی خود را برای آنها بفرستید و اطلاعات انحصاری در اختیار آنها قرار دهید.

      5 –  فروش، فروش می‌آورد!

مشتریان فعلی خود را مشخص کنید و یک ارتباط مداوم با آنها داشته باشید. هدف شما در درج اول این است که آنها را بابت خرید از شما تحسین کنید و به انتخاب آنها آفرین بگویید! حالا اگر برای خرید بعدی از شما تصمیمی گرفتند، همراهشان باشید.

      6 – چرخه خرید

آیا یک الگوی مشخص برای خریدهای مشتری وجود دارد؟ بله وجود دارد! این الگو را شناسایی کنید و پیامک‌های خود را بر اساس آن ارسال نمایید. با این‌کار بازدهی برنامه‌های تبلیغاتی خود را افزایش دهید. ارسال پیامک هدفدار، نه تنها در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه خطر ایجاد مزاحمت برای مشتری را نیز کاهش می‌دهد. مشتریان شما همیشه به محصولات و خدماتتان نیاز ندارد. اگر شما لوازم اسکی می‌فروشید،  طبیعتا مشتریان شما در فصل زمستان به سراغ شما می‌آیند و احتمالا پیشنهادهای دیگر شما در فصل‌های دیگر برای آنها جذاب نیست.

      7 – مشخصات مشتری‌هایتان

شناسایی مشخصات مشتری‌ها، می‌تواند یک دسته‌بندی فوق‌العاده برای شما ایجاد کند. این مشخصات می‌تواند شامل سن، جنسیت، سطح تحصیلات، شغل، محل زندگی، وضعیت تأهل، تعداد فرزند، میزان درآمد و دیگر ویژگی‌ها باشند.

      8 – مکان‌یابی

شاید محصول یا خدمات شما در شهرها و مکان‌های مختلف، کاربردهای متفاوتی داشته باشد. بنابراین اگر محل زندگی مشتری را بدانید، به سادگی می‌توانید او را به فروشگاه مورد نظر خود هدایت کنید. شاید فروش لوازم اسکی در مناطق کوهستانی، سود بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *