رایج‌ترین روش‌های نظرسنجی از مشتری

راه‌هایی زیادی برای نظرسنجی از مشتریان وجود دارد. من در این مقاله مقایسه‌ای میان 3 تا از متداول‌ترین روش‌های نظرسنجی که وجود دارد، برای شما انجام داده‌ام تا بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید و در نهایت آنرا اجرا کنید.

رایج‌ترین روش‌های نظرسنجی

1. نظرسنجی ایمیلی

در روش نظرسنجی از طریق ایمیل شما این فرصت را دارید که بتوانید یک نظرسنجی کامل و جامع انجام بدهید، اما مهم‌ترین ایراد این روش این است که نرخ مشارکت مشتریان شما پایین است. این به این معناست که مشتریانی که وقت می‌گذارند و از طریق ایمیل به نظرسنجی شما پاسخ می‌دهند، احتمال اینکه با برند شما درگیر شوند بسیار زیاد است. بنابرین این طیف مشتریان شما این قابلیت را دارند که با دقت جزئیات بیزینس شما را بررسی کنند و نقاط قوت و ضعف شما را به بهترین شکل مشخص کنند.

بنابرین اگر به یک بانک کامل و جامع برای نظرسنجی از بیزینس خود نیاز دارید، نظرسنجی ایمیلی روش بسیار مناسبی است. اما شما جامعه آماری کوچکی دارید. می‌توانیم بگوییم اگر …

کیفیت (حداقل در بخشی) بیشتر از کمیت برای شما اهمیت دارد، از نظرسنجی ایمیلی استفاده کنید.

2. نظرسنجی از طریق اس ام اس (پیامک)

مشتریان شما بیشترین زمان خود را با تلفن همراهشان سپری می‌کنند. دقیقا همین نقطه است که باید چنگ بیاندازید و آنها را به دست بیاورید. نظرسنجی از طریق اس ام اس بهترین گزینه برای دنیایی است که تمام رسیدها و فاکتورهای کاغذی‌اش در حال تبدیل شدن به نوتیفیکیشن‌ موبایل است. به دنبال یک روش موثر و بی‌واسطه برای ارتباط با مشتریان خود هستید؟ اس ام اس و پیامک بهترین روش است.

اگر به دنبال یک راه سریع، موثر و راحت برای نظرسنجی هستید، نظرسنجی از طریق پنل اس ام اس درست‌ترین انتخاب برای شماست. این روش هم برای شما و هم برای مشتریان فوق‌العاده راحت است. خودتان را به جای مشتریان بگذارید، پاسخ دادن به یک پیامک راحت‌تر است یا ایمیل و تماس تلفنی؟

3. نظرسنجی از طریق برقراری تماس تلفنی با مشتریان

نظرسنجی از طریق تلفن نیز مانند نظرسنجی ایمیلی نیز کیفیت بالایی دارد. البته نرخ مشارکت در این روش از نظرسنجی ایمیلی بیشتر است؛ چراکه وقتی شما با کسی تماس می‌گیرید، احتمال اینکه تلفنش را بردارد و پاسخ شما را بدهد 30% است و این از نرخ ایمیل بیشتر است. اما این روش نظرسنجی بسیار زمان‌بر است. تصور کنید: باید تلف بزنید حداقل 10 دقیقه با مشتری خود صحبت کنید سپس اطلاعات او را وارد سیستم کنید.تصور کنید این پروسه را هر روز بخواهید برای 10 مشتری خود انجام دهید، قطعا مانند برخی همکاران ما بیچاره خواهید شد.

نتیجه گیری

لزومی ندارد که شما همیشه و صرفا از یک روش برای نظرسنجی استفاده کنید. شما می‌توانید از ترکیب تمام روش‌های بالا استفاده کنید. مثلا از مشتریان همیشگی و دائم خود می‌توانید علاوه بر پیامک به روش تلفنی و ایمیل نیز نظرسنجی کنید؛ چرا که مشتریان همیشگی شما از محصول شما رضایت دارند و با کمال میل در مورد محصولات شما نظر می‌دهند. اما برای یک مشتری که فقط یکبار از شما خرید کرده است، پاسخ دادن به یک پیامک بسیار راحتتر از تلفن جواب دادن است.