روش های جذب و حفظ مشتری با بازاریابی پیامکی

اگر تابه‌حال تجربه‌ی شروع کسب‌وکاری جدید را از سرگذارنده باشید، مطمئناً این سوال که چگونه مردم برند شما را بشناسند، به شما اعتماد کنند و از مشتریان دائم شما شوند ذهن شما را درگیر کرده؟     مطمئن باشید بازاریابی پیامکی پاسخ کاملاً به‌جایی است. در ادامه مراحلی که باید برای پیاده‌سازی تبلیغات پیامکی خود انجام دهید را با هم مرور می‌کنیم. 10 دقیقه به خودتان فرصت خواندن این مقاله را بدهید. شاید پاسخ کسب‌وکارتان را اینجا بتوانید دریافت کنید.

چگونه با سامانه پیامکی مشتریان خود را به مشترکین خبرنامه تبدیل کنیم؟

خیلی راحت! مراحل زیر را دنبال کنید.

1- ارسال کلمه کلیدی

شما ابتدا برای دعوت مشتریان به خبرنامه‌ی پیامکی خود یک “کلمه‌ی کلیدی” انتخاب می‌کنید. به چه منظور؟ برای اینکه تمام کسانی که می‌خواهند به سامانه پیامکی شما بپیوندند، با ارسال آن کلمه‌ی کلیدی به خط اختصاصی‌ شما می‌توانند به مشترکین خبرنامه‌ی پیامکی شما اضافه شوند.

2- ارسال پاسخ خودکار از سامانه

با استفاده از ماژول تحلیلگر پیامک، هر کدام از مشتریان که کلیدواژه‌ی مورد نظر را ارسال کنند، پیامکی که شما برای پاسخ در نظر گرفته‌اید را دریافت می‌کنند. این پیامک پاسخ به صورت خودکار از سامانه برای آنها ارسال می‌شود.

دقت کنید در پیامکی که قرار است به عنوان پاسخ برای مشتریان خود ارسال کنید، ابتدا از او تشکر کنید که به خبرنامه‌ی پیامکی شما پیوسته است و علاوه بر آن، یک تخفیف هم به او هدیه بدهید. این کار برای شما چند مزیت دارد:

  1. شما به این طریق به مشتریان خود نشان داده‌اید که برای آنها ارزش قائلید.
  2. مشتریان شما می‌فهمند که عضویت در خبرنامه‌ی پیامکی شما برای آنها مزایایی دارد.
  3. امکان خواندن پیامک‌های تبلیغاتی بعدی شما به‌شدت افزایش می‌یابد.

3- با برنامه‌ای منظم پیشنهادات و تخفیفات هیجان‌انگیز برای آنها ارسال کنید

ما به تجربه دریافته‌ایم که دیدن و شنیدن نام یک برند به طور مداوم، بر ذهن مخاطب تاثیر زیادی خواهد داشت. سامانه پیامکی این فرصت استثنایی را به شما می‌دهد که مشترکین شما همیشه با نام برند شما درگیر باشند و نام شما همیشه در ذهن مخاطبان ثبت می‌شود. پس از اینکه مشتریان شما به مشترکین خبرنامه‌ی شما پیوستند، همه‌چیز راحت‌تر پیش می‌رود. در این مرحله است که شما باید مشتریان را با کسب‌وکار خود همیشه درگیر نگه دارید. طبق یک برنامه زمان‌مند و هدفمند پیشنهادات ویژه‌ی خود را برای مشتریان ارسال کنید.

در حقیقت، مشترکین شما قرار است هرچند وقت بک‌بار به طور منظم پیامک‌هایی را از شما دریافت کنند.

چگونه مشتریان بارها و بارها از شما خرید کنند

کارشناسان فروش می‌گویند “همیشه فروش دوم، از فروش اول راحت‌تر است”. در حقیقت وقتی مشتری شما اولین خرید را از شما انجام می‌دهد، غول مرحله‌ی اول را گذارنده‌اید و ادامه‌ی راه صرفا آوازی است که باید هماهنگ با او بخوانید. برای مشتری‌ای که یکبار به شما مراجعه کرده است، پیگیری و فروش بیشتر در صورتی که چند اصل ساده را رعایت کنید بسیار راحت است. اما این چند اصل ساده چیستند؟

مثل همان اول هیجان انگیز باشید!

اگر قصد دارید که هرازچندگاهی پیشنهادات هیجان‌انگیزی برای مشترکین خود ارسال کنید و بخواهید همیشه آنها را با کسب‌وکار خود درگیر کنید، لطفاً به اندازه همان بار اول هیجان‌انگیز باشید؛ در حقیقت اگر پیشنهاد دوم، سوم یا چهارم شما به هیجان‌انگیزی پیشنهاد اولیه‌تان نباشد:

  • شور و اشتیاق بسیاری از مشتریان شما برای خرید به‌سرعت فروکش می‌کند.
  • به راحتی ممکن است تعدادی از مشتریان به کیفیت خدمات شما هم شک کنند و به‌ نظرشان برسد که کیفیت به‌نسبت ابتدای کار تغییر کرده است.
  • و بدتر از همه اینکه چه بخواهید و چه نخواهید شما دائماً در حال مقابله با میل طبیعی مشترکین خود برای رد کردن پیام‌های تبلیغاتی‌تان هستید و از آن گریزی نیست. مشترکین شما با مشاهده چند پیشنهاد ساده و پیش‌پاافتاده به راحتی از اشتراک سامانه پیامکی شما انصراف می‌دهند و تمام زحمتی که برای جذب آن مشتری کشیده بودید به هدر می‌رود.

به مشتریان خود احساس تعلق خاطر بدهید

چه چیزهایی باعث می‌شود یک مشتری بارها و بارها به فروشگاه شما بیاید؟ در حقیقت چه چیزی باعث می‌شود که یک مشتری فروشگاه شما را به عنوان پایگاه ثابت خود در نظر بگیرد، همیشه از شما خرید کند و شما را به سایر دوستان و آشنایان خود معرفی کند؟

در اینجا می‌خواهم مفهومی را مطرح کنم که تا حدودی به چیزی که می‌خواهم بگویم نزدیک است. مفهوم “پاتوق“!

تعریف کلمه‌ی “پاتوق” در فرهنگ لغت اینطور گفته شده است: “محلی که عده‌ای همیشه در آنجا گرد هم می‌آیند.” کمی به این مفهوم فکر کنید؛ چه چیزهایی باعث می‌شود که مکان‌ها، فضاهای و جاهایی برای شما به پاتوق بدل شوند؟ چه چیزهایی باعث می‌شود که شما بخواهید پاتوق خود را با دیگران به اشتراک بگذارید؟

مسلماً احساس صمیمت اولین اصل است. وقتی شما در جایی احساس راحتی کنید و برخورد پرسنل با شما صمیمی و دوستانه باشد شما به آن مکان احساس تعلق می‌کنید و رفته رفته آن فضا به بخشی از زندگی روزمره شما تبدیل می‌شود. رفتن به این فضا برای شما تبدیل به عادت می‌شود و نیازی را در وجود شما بیدار می‌کند. از آن مهم‌تر، انسان‌ها عموماً دوست دارند حسِ خوبِ بودن در یک فضا را با دیگران به اشتراک بگذارند، دوستان و آشناهایشان را هم در لذت استفاده از پاتوق خود شریک کنند.

شما نیز برای اینکه کسب‌وکار خود را به یک برند تبدیل کنید باید بتوانید حسی از تعلق خاطر به مشتریان خود هدیه بدهید. کار سختی نیست، به مشتری خود احترام بگذارید و در عین حال، صمیمی باشید. هنر تبلیغات پیامکی خوب مانند هنر برقرار کردن یک ارتباط اجتماعی موثر است. وقتی شما برای مشتری یک شأن انسانی قائل باشید، به او احترام بگذارید و نشان دهید که بابت وفاداری به شما پاداش می‌گیرد، متقابلاً او هم از خرید کردن از شما حس خوبی دارد. این یک حس کاملاً طبیعی است. همه‌‌ی آدم‌ها از اینکه مورد احترام واقع شوند لذت می‌برند و این حس را دوست دارند.

برای من به شخصه تا به حال، هزاران بار پیش آمده است کالایی را از جایی گران تر و یا مسیری دورتر را انتخاب کرده‌ام. فقط به این دلیل که فروشنده خوش اخلاقی داشت، نام مرا صدا می‌زد و از حرف زدن با او احساس خوبی داشتم. تمام پیامک‌های شما و محتواهایی که برای مشتریان خود تولید می‌کنید ، به‌ازای  همین ارتباطات هستند. پس از ارسال پیامک‌های خشک و بی‌احساس به شدت پرهیز کنید و به این پیشنهادات کوچک و دوست‌داشتنی دقت کنید:

  • در روز تولد مشتریان خود به آنها یک هدیه کوچک بدهید؛ بدون اینکه او را ملزم کنید که حتماً خریدی انجام بدهد تا هدیه‌اش را دریافت کند.
  • اگر استفاده از محصولات شما قبل از مصرف نیاز به آموزش دارد یک کمپین بازاریابی راه بیندازید و در آن، آموزش بدهید که چگونه باید از آن ابزار استفاده کرد.
  • اولین کسانی که باید از به‌روزرسانی‌های مهم محصولات شما، پیشنهادات ویژه و اطلاعیه‌های منحصر به فرد شما باخبر شوند مشتریان دائم شما هستند.
  • هرازگاهی از طریق سامانه پیامکی خود از مشترکین خود نظرسنجی کنید و با دقت این نظرسنجی‌ها را تحلیل کنید. از طریق این نظرسنجی‌هاست که شما می‌توانید نیازهای کاربرانتان را شناسایی کنید و میزان رضایت نسبی آنها را بسنجید. در نتیجه به تحلیل دقیقی از مسیر کسب‌وکار خود دست پیدا می‌کنید و به تدریج نواقص خود را برطرف می‌کنید.

متن پیامک خود را موجز، جذاب و متفاوت بنویسید

اکثر کاربران شما تمام ‌اس‌ام‌اس‌های موبایل خود را باز نمی‌کنند. اما هنگامی که قصد دارند سری به موبایل خود بزنند و به قول معروف بفهمند در موبایلشان چه خبر است، بخشی از پیامک شما به عنوان نوتیفیکیشن به آنها نمایش داده می‌شود. در حقیقت قسمتی از متن تبلیغاتی شما توسط کاربرانتان دیده می‌شود. اگر متن شما جذاب و متفاوت باشد کاربر ترغیب می‌شود این نوتیفیکیشن را باز کند و پیامک را به طور کامل بخواند در غیر اینصورت ممکن است پیامک شما در انبار پیامک‌های تبلیغاتی تلنبار شود.

نکاتی که دقت نکردن به آنها ارزش بازاریابی پیامکی شما را پایین می‌آورد

  • اگر از طریق سامانه پیامکی می‌خواهید لینک خرید خود را برای مشتریان ارسال کنید قبل از آن به این دقت کنید که روند خرید از شما تا جای ممکن ساده‌سازی شده باشد و کاربر هنگام انجام مراحل خرید دچار اشکال نشود، زیرا در غیر این صورت اعتبار سامانه پیامکی شما نیز زیرسوال می‌رود.
  • از مهم‌ترین فاکتورهایی که منجر به جلب اعتماد مشتری می‌شود بحث پشتیبانی است. هنگامی که یک پیامک تبلیغاتی با تخفیف ویژه یا پیشنهادی را برای مشتریان خود ارسال می‌کنید، به پشتیبانی پس از آن توجهی ویژه داشته باشید. اگر قرار است با یک پیامک مشتریان خود را از تخفیف ویژه خود آگاه کنید و مشتریان شما از آن طرف یک ساعت پشت خطوط تماس شما به انتظار پشتیبان بمانند همان بهتر که پیامک تبلیغاتی نفرستید.

یک پشتیبانی نادرست ممکن است تمام ساختمان تبلیغاتی شما را به راحتی ویران کند.

 حرف آخر

موفق شدن در یک کسب‌وکار ابعاد گوناگونی دارد، به وقت و انرژی نیاز دارد و پیوسته باید مورد نقد و ارزیابی قرار بگیرد. به خاطر داشته باشید که هیچ کسب‌وکاری یک شبه تبدیل به برند نمی‌شود. همیشه دقت کنید که از روش‌های اصولی و کارآمد خودتان را مطرح کنید. روش‌هایی هستند که در کوتاه مدت جواب می‌دهند، حتی ممکن است در یک بازه‌ی زمانی کوتاه بازده بالایی هم داشته باشند، اما در بلند مدت بی‌فایده هستند. این راه‌ها را فراموش کنید.

مطمئن باشید که با رعایت نکاتی که در این مقاله و سایر مقاله‌های ایمن پیام وجود دارد، به راحتی می‌توانید مشتریان خود را افزایش دهید. اگر پیش از این از تبلیغات پیامکی استفاده کرده‌اید و پاسخ نگرفته‌اید مطمئن باشید در بخشی از مسیر خود اشتباه کرده‌اید. یک‌بار دیگر به خودتان و تبلیغات پیامکی فرصت بدهید و با دید تازه‌ای تبلیغات پیامکی خود را از سر بگیرید. تاثیرات فوق‌العاده‌ی این تبلیغات را به سرعت خواهید دید.