بهترین روش بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی به روش انبوه

در یک سامانه پیامکی بانک شماره‌هایی متفاوت با دسته‌بندی‌های مختلف وجود دارد. مثلا بانک شماره‌های اصفهان، تهران و شهرهای مختلف، یا آرایشگران، پزشکان و مشاغل مختلف، همینطور زنان، مردان و بسیاری دسته‌بندی‌های دیگر. در این روش شما متناسب با چیزی که می‌خواهید تبلیغ کنید یک بانک شماره را انتخاب می‌کنید و پیامک خود را برای تمام شماره‌های این بانک ارسال می‌کنید.

برای مثال شما یک شرکت واردکنندۀ رنگ مو هستید، در این صورت شما می‌توانید پیامک تبلیغاتی خود را برای بانک شمارۀ زنان ارسال کنید. یک مثال خوب دیگر از ارسال انبوه استفاده از امکان پیامپ یا ارسال از روی نقشه است. مثلا تصور کنید شما یک شعبۀ جدید از فروشگاهتان را راه‌اندازی کرده‌اید. برای افتتاحیه فروشگاه می‌توانید ساکنان منطقۀ جدیدتان را با یک پیامک از افتتاح شعبۀ جدیدتان آگاه کنید.

ارسال پیامک انبوه

اشکال این روش چیست؟

مشکلی که در این روش وجود دارد این است که تبلیغات شما نمی‌تواند کاملا هدفمند باشد چراکه ممکن است بسیاری از افراد بانک شمارۀ شما به تبلیغ شما علاقه‌مند نباشند. این باعث می‌شود که پیامک‌های تبلیغاتی شما برای آنها مزاحمت ایجاد کند و خب مسلما این به برند شما ضربه خواهد زد.

راه حل این مسئله چیست؟

بازاریابی به روش اشتراکی

در این روش، شما ابتدا یک خبرنامۀ پیامکی ایجاد می‌کنید. سپس از مشتریان خود می‌خواهید که در صورت تمایل به عضویت در خبرنامۀ پیامکی شما یک کلمه کلیدی مثلا “عضویت” را ارسال کنید. به این ترتیب شما یک بانک از مشتریان خود ایجاد می‌کنید و به مرور این بانک را گسترش می‌دهید.

فایدۀ بزرگ این روش این است که کاملا هدفمند است، چراکه تمام اعضای اشتراک پیامکی شما با میل و خواست خود به خبرنامۀ شما پیوسته‌اند و از پیامک‌های شما استقبال می‌کنند.

برای مثال من در خبرنامۀ آموزشگاه کنکورم عضو هستم. این پیامک همین امروز به دست من رسید و من هم آنرا برای دو تا از دوستان کنکوری‌ام فوروارد کردم. پیامک زیر این یکی از پیامک‌هایی است که من از آموزشگاهی که در آن کلاس کنکور می‌رفتم و خودم این پیام را برای دو تا از دوستان کردم.

بازاریابی پیامکی اشتراکی

اشکال این روش چیست؟

این روش یکی از کارآمدترین روش‌های بازاریابی پیامکی است، اما مشکلی که وجود دارد این است که شاید روند افزایش اعضای بانک شما کند باشد و شما به افزایش سریع مشتریانتان در یک بازۀ کوتاه نیاز داشته باشید، در این حالت این روش چندان مناسب نیست.

بهترین استراتژی بازاریابی پیامکی

عالی‌ترین راهکار پیامکی برای یک کسب و کار، ترکیب کردن دو روش تبلیغات انبوه و اشتراکی است. می‌پرسید منظور ما چیست؟ برای اینکه دقیقاً این موضوع را بفهمید، بگذارید ببینیم که شما چگونه می‌توانید این‌کار را انجام دهید.

شما قصد دارید یک خبرنامه پیامکی داشته باشید تا همیشه با مشتریان وفادار خود در ارتباط باشید. اما وقتی که هنوز کسی عضو خبرنامه شما نیست (یا شاید حتی مشتری چندانی ندارید)، این کار چندان راحت نیست. بنابراین بد نیست که یک بار (و فقط یک بار، چون نمی‌خواهید مزاحم مخاطبان شوید) به یک بانک شماره پیامک بفرستید و از او برای اشتراک در خبرنامه خود دعوت کنید؛ اما دقت داشته باشبد که حتما یک پیشنهاد هیجان‌انگیز همراه آن ارسال کنید تا مخاطبان ترغیب شوند که در خبرنامۀ شما عضو شوند.

برای مثال، شما می‌توانید به مخاطبان خود بگویید که با ارسال عدد 1 به شما می‌توانند یک تخفیف 20% دریافت کنند و به علاوه، در خبرنامه شما عضو شوند و پیشنهادهای بعدی شما را هم دریافت کنند.

اما استراتژی طولانی‌مدت شما باید بر روی خبرنامه پیامکی تمرکز داشته باشد. یعنی جمع‌آوری یک لیست از مشتریان وفاداری که محصولات و خدمات شما را دوست دارند و می‌خواهند در مورد پیشنهادها و رویدادهای مرتبط با شما بدانند. به این ترتیب، مطمئن هستید که با هزینه کمتر، بهترین بازدهی را از تبلیغات خود می‌گیرید و مهم‌تر از آن مزاحم کسی هم نمی‌شوید.

حال بیایید کمی در زمان به جلو حرکت کنیم. 6 ماه با این روند طی می‌شود. اکنون شما یک لیست 5 هزار تایی از شماره مشتریان خود جمع‌آوری کرده‌اید و هر چند وقت یک بار پیامکی برای آنها ارسال می‌کنید که هم فروش شما را افزایش می‌دهد، هم رابطه شما را با آنها حفظ می‌کند. اما عید نزدیک است و قصد دارید یک تبلیغ اساسی برای کسب و کار خود بکنید.

وقتی که یک رویداد خاص مثل عید نزدیک باشد، هیچ اشکالی ندارد که یک بار دیگر به تبلیغات انبوه روی بیاورید و تمام مخاطبان خود را هدف قرار دهید. هر چه نباشد، همه افراد در چنین زمانی به دنبال محصولات و خدمات عالی با قیمت خوب هستند و شما هم پیشنهادهای خوبی برای آنها دارید.

بله! همانطور که می‌بینید یک ترکیب مناسب از دو استراتژی پیامکی مختلف است که بیشترین بازدهی را برای شما و کمترین مزاحمت را برای مخاطب خواهد داشت. این یعنی یک بازاریابی که با فکر چیده شده است و همواره مخاطب مد نظر قرار داده می‌شود. مخاطبی که نباید به هر قیمتی او را هدف تبلیغات بی‌فایده خود قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *